Niemal we wszystkich rozmowach z klientami i prywatnych wiadomościach, które otrzymuję od odbiorców w mediach społecznościowych, przewijają się te same pytania:
Jak dotrzeć do odpowiedniego klienta?
Jak budować spójną markę w internecie?
Które kanały wybrać i jak się w nich komunikować?
Czy Ty również zadajesz sobie te pytanie? Jeśli tak, zobacz, co jest odpowiedzią na każde z nich.
Myśl i działaj strategicznie.
Na żadne ze wspomnianych wcześniej pytań nie da się odpowiedzieć, jeśli nie wiesz, jakie są Twoje cele, jaką markę chcesz budować i do kogo właściwie chcesz mówić. Określenie tych rzeczy, nie jest łatwe. Nie jesteś marketingowcem i nie musisz znać się na budowaniu strategii. Jednak to, czego powinnaś się nauczyć, to myśleć o swoim biznesie strategicznie.
Bez względu na to, czy zdecydujesz się samodzielnie zaprojektować strategię swojej marki (pomoże Ci w tym mój workbook), czy zlecisz to firmie konsultingowej, efektem pracy powinien być dokument, który określi to, czym i dla kogo jest Twoja marka.
Co zyskasz dzięki zaprojektowaniu strategii marki?
Po pierwsze, spisany dokument strategiczny będzie dla Ciebie jak dobra kumpela w kiepskich czasach.
Prowadzenie firmy to często orka na ugorze. To stres i nieprzespane noce. Czasami gubimy się w naszych działaniach i musimy zastanowić się, w którą stronę chcemy iść. Spisana strategia zdejmuje z naszych ramion chociaż część tego ciężaru. Jest jak trzeźwo myśląca i zdroworozsądkowa kumpela. Zamiast udzielić porady, zada Ci celne pytania, które naprowadzą Cię na odpowiednią ścieżkę.
W chwilach zawahania spisana strategia wskaże Ci drogę do celu i podpowie, jak go osiągnąć. Ogarnie chaos, który masz w głowie za każdym razem, gdy myślisz, czy na pewno to, co robisz, jest spójne i wartościowe dla Twojego klienta.
Po drugie, dzięki strategii marketingowej lepiej poznasz swojego klienta.
Strategia marki pomoże Ci poznać motywacje, problemy i marzenia Twojego klienta. Wniknąć w jego potrzeby na poziomie racjonalnym i emocjonalnym. Po co?
Im bardziej wejdziesz w świat klienta, im lepiej go zrozumiesz, tym łatwiej będzie Ci zbudować z nim relacje. Dowiedzieć się, czego oczekuje. Za co chce Ci zapłacić. I dlaczego chce powierzyć swoje pieniądze właśnie Tobie, gdy wokół tylu konkurentów. 😉
Po trzecie, strategia marki pomoże Ci odkryć Twoje mocne strony, dzięki którym wyróżnisz się na tle konkurencji.
Już sam proces tworzenia strategii zmusza do pewnej refleksji i zastanowienia się nad tym, na jakich umiejętnościach, naturalnych predyspozycjach i talentach będziesz budowała wyróżniki swojej marki. Uświadomienie sobie i spisanie tych rzeczy pomoże Ci skupić się na tym, co jest już w zasięgu Twoich możliwości oraz odkryć, jakie kompetencje musisz jeszcze uzupełnić.
Po czwarte, określenie osobowości marki i jej wartości pomoże Ci budować spójną komunikację w mediach społecznościowych.
Bez przyjrzenia się temu, jaką markę chcesz budować, w jaki sposób i o czym chcesz mówić, jakie tematy chcesz poruszać, nie będziesz w stanie zachować spójności swoich działań. Twoja marka ma budzić w świadomości klienta określone skojarzenia – czy na pewno wiesz jakie?
Po piąte, spisana strategia ułatwia pracę w zespole. Nigdy nie wiesz, czy nie będziesz chciała lub musiała zatrudnić pracownika.
Spisany dokument strategiczny skróci czas wdrażania Twojego pracownika i pomoże mu zrozumieć Twoją firmę już w pierwszych tygodniach pracy.
Last but not least, strategia ułatwi Ci pracę z zewnętrznymi agencjami i freelancerami.
Każdy dobry grafik, copywriter czy fotograf, z którymi prędzej czy później będziesz mieć do czynienia, powinien przed rozpoczęciem usługi poznać Twój biznes. Jeśli posiadasz spisaną strategię, nie musisz przeprowadzać ciągnących się w nieskończoność rozmów na temat projektu. Założenia strategiczne, opis grupy docelowej, głos marki – te wszystkie elementy będą w Twoim dokumencie. Wystarczy je skopiować i przesłać do usługobiorcy.
Et voilà! Wiesz już, dlaczego warto poświęcić trochę czasu na przemyślenie i spisanie strategii Twojej marki. Jak się za to zabrać?
Specjalnie z myślą o architektkach i projektantkach wnętrz oraz dla małych kreatywnych biznesów, stworzyłam praktycznego workbooka, który pomoże Ci zaprojektować prostą i bardzo łatwą do wdrożenia strategię Twojej marki.
Naprawdę jesteś w stanie zaprojektować ją sama!
Workbook pomoże Ci zbudować spójną komunikację, wypromować swoją firmę w internecie i zdobyć klientów, z którymi chcesz pracować.
Workbook to ponad 200 stron praktycznej wiedzy, karty do samodzielnej pracy w formacie pdf oraz liczne przykłady małych polskich marek.
To przewodnik, który przeprowadzi Cię przez marketingowy chaos, uchroni przed błędnymi decyzjami, wskaże odpowiednią drogę i zmotywuje do konsekwentnego działania.