jak napisac dobry artykul

9 wskazówek, jak tworzyć dobre artykuły. Nawet jeśli nie lubisz pisać.

Nie lubisz pisać i nie masz na to czasu? Poznaj 9 prostych wskazówek specjalistki ds. contentu i copywriterki SEO Anity Brylak, i dowiedz się, co zrobić, żeby napisanie ciekawego artykułu było łatwiejsze.

Dobrze napisany artykuł to wizytówka strony internetowej, a także źródło wiedzy dla czytelnika. Trudno jednak obudzić w sobie z dnia na dzień pisarza. Jak zatem tworzyć dobre artykuły, nie lubiąc samego procesu pisania? 

1. Zadbaj o komfortowe warunki pracy.

Pisanie będzie przyjemnym procesem, jeśli przygotujesz do niego swoje otoczenie. Pozbądź się rzeczy, które Cię rozpraszają. Wycisz telefon i wyłącz telewizor, jeśli znajduje się w pomieszczeniu, w którym pracujesz. Napisanie dobrego artykułu wymaga skupienia. 

Zjedz coś lekkiego i pożywnego przed pisaniem. Uczucie głodu może przerwać proces twórczy, zanim na dobre się zacznie. Przygotuj szklankę wody, abyś nie musiała w trakcie pisania odchodzić od komputera. Usiądź w wygodnym dla siebie miejscu.

2. Ustal temat artykułu oraz jego strukturę. 

Istnieją dwie szkoły. Pierwsza mówi, że temat artykułu ustala się na początku. Druga z kolei, że po napisaniu tekstu. Najważniejsze jest jednak to, abyś wiedziała, jak znaleźć pomysł na treść artykułu i co chcesz w nim zawrzeć. Tytuł artykułu może być roboczy, dopracujesz go po zakończeniu pisania. 

Jeśli masz już temat, zrób plan artykułu. Nazwij poszczególne nagłówki i opisz, co chcesz w nich zawrzeć. Dzięki temu unikniesz powtórek w treści, co więcej, będzie ona uporządkowana.

Czytelnik chce dostać w artykule konkretne i uporządkowane informacje. Pamiętaj więc, by krok po kroku przedstawiać to, co chcesz przekazać odbiorcy. 

Weź pod uwagę fakt, że czytelnik szybko nudzi się czytaniem jednolitej treści. Stosuj więc w artykule nagłówki, wypunktowania i numerację. Taką strukturę łatwiej jest wypełnić treścią, szczególnie jeśli nie lubisz pisać. Unikaj zdań wielokrotnie złożonych.

Długa treść nie jest dynamiczna i męczy wzrok. 

Prawdopodobnie nie lubisz pisać artykułów, ponieważ wydaje Ci się, że muszą być one długie. Nic bardziej mylnego. Standardowy artykuł blogowy ma długość ok. 4 000 znaków ze spacjami. Badania pokazują, że czytelnik nie czyta do końca bardzo długich artykułów.

3. Stosuj w treści słowa kluczowe.

Nazywa się nimi frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, w celu znalezienia danej rzeczy. Im więcej słów kluczowych (powiązanych z tematem) w Twoim wpisie, tym większa szansa na zajęcie przez niego wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wysokie miejsce na tle konkurencji daje satysfakcję, ale również większy zysk.

Jak znaleźć słowa kluczowe? Służą do tego specjalne programy, m.in.:

  • Keywordtool
  • Ubersuggest
  • Semstorm
  • Planer słów kluczowych Google AdWords (aby skorzystać, musisz założyć konto w narzędziu)


Słowa kluczowe możesz również znaleźć, analizując wyniki wyszukiwania Google, korzystając z Google Trends lub strony Answer the public, a także badając potrzeby Twojej strony za pomocą Google Search Console.

Zastanawiasz się pewnie, jak pisanie z użyciem słów kluczowych może być łatwe, skoro trzeba je (niezbyt gęsto!) umieścić w tekście. Rzeczywiście ich rozmieszczenie w treści może być na początek kłopotliwe, jednak ich użycie da z czasem wymierne efekty i zwiększy Twoją widoczność w wyszukiwarce Google. 

4. Używaj znaczników języka HTML.

Tworząc treść na stronę internetową, stosuj tzw. meta tagi. To specjalne znaczniki, które pozwalają robotom Google na znalezienie najważniejszych informacji na temat podstrony. Niektóre meta tagi mają kluczowy wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce.

 

Przykładowe tagi:

tytuł – <title></title>

nagłówek 1 – <h1></h1>

nagłówek 2 – <h2></h2>

nagłówek 3 – <h3></h3>

5. Pisz prostym językiem.

Może się wydawać, że tworzenie artykułów wymaga użycia specjalistycznego języka. To błędne założenie. Użytkownik internetu szuka w sieci odpowiedzi na pytania. Oczekuje przy tym konkretnej i zrozumiałej odpowiedzi. Najchętniej przeczyta więc artykuł, który w prosty sposób wyjaśnia dane zagadnienie. 

Pisz prostym językiem i kieruj słowa bezpośrednio do odbiorcy. Tobie będzie łatwiej, a przy okazji zmniejszysz dystans między Tobą a odbiorcą treści. 

 

6. Nagraj to, co chciałabyś przekazać. 

 Z pewnością jako projektant wnętrz masz na swoim koncie wiele odbytych rozmów z klientami. Jeśli mówienie jest dla Ciebie łatwiejsze, nagrywaj swoje wypowiedzi. Później wystarczy, że je spiszesz, edytujesz według potrzeb i opatrzysz właściwymi meta tagami. Wpis na stronę gotowy!

 

Tworząc opis zrealizowanego projektu, zadbaj, aby nie był on suchą treścią. O wiele ciekawszy i przyjemniejszy dla oka jest artykuł pełen przykładów i anegdot. Teoria jest ważna, ale w pojedynkę nie spełnia swojej funkcji.

7. Dodaj do tekstu grafikę lub zdjęcie.

Wpis opatrzony grafiką lub zdjęciem łatwiej przykuje uwagę. Stanowią one pewnego rodzaju zajawkę i zawsze powinny pokazywać to, o czym mowa jest w artykule.

8.  Sprawdź błędy.

Jeśli jesteś na bakier z językiem polskim, nie zrażaj się. Istnieją specjalne programy dostępne online, które pozwolą Ci zadbać o wysokiej jakości treść i jej poprawność. 

Przykładowe programy do sprawdzenia błędów:


Pamiętaj, że dla pewności możesz zlecić sprawdzenie swojego artykułu osobie trzeciej (poloniście, copywriterowi, edytorowi, korektorowi czy pisarzowi). Dobry artykuł to bezbłędny artykuł.

9. Buduj markę każdego dnia.

Jeśli dopiero założyłaś swoją markę, postaw na jej promowanie za pomocą mediów społecznościowych. W ten sposób najszybciej dotrzesz do odbiorców. 

Jeśli masz mało czasu, zacznij od publikacji jednego posta tygodniowo. Pamiętaj, aby jego treść była przemyślana. Z czasem stopniowo zwiększaj swoją aktywność. 

Buduj markę małymi krokami każdego dnia. 

Gdy dojdziesz do wniosku, że zajmowanie się promocją i mediami społecznościowymi jest dla Ciebie zbyt czasochłonne, pomyśl nad zleceniem tego zadanie specjaliście ds. mediów społecznościowych. 

 

Artykuł powstał we współpracy z Anitą Brylak. 

Anita Brylak – Specjalistka ds. contentu, SEO copywriter, dziennikarka muzyczna. 

Prywatnie miłośniczka muzyki rockowej i motoryzacji. Właścicielka serwisu Wylęgarniatekstów.pl

Jeśli szukasz copywritera do współpracy, skontaktuj się z Anitą: anitamariabrylak@gmail.com.

Jakie błędy najczęściej popełniają osoby, które tworzą treści? Które z nich mają największy wpływ na to, w jaki sposób jesteśmy postrzegani, jakich klientów przyciągamy i jak bardzo ich angażujemy?. 

Napisałam o tym artykuł. Przeczytasz go <<tutaj>>.

dominika-skrzypek-online-marketing

O mnie

Jestem marketerem z 10-letnim doświadczeniem. Pomagam architektom i projektantom wnętrz oraz małym kreatywnym biznesom budować spójne i autentyczne marki.

Na blogu znajdziesz tematy związane ze strategią marketingową, budowaniem marki, mediami społecznościowym, płatnymi reklamami oraz email marketingiem. 

Poruszę również tematy związany z psychologią konsumenta

Jeśli nie znalazłeś tematu, który Cię interesuje lub potrzebujesz indywidualnego podejścia do Twojego biznesu, skontaktuj się ze mną: kontakt@interiery.pl

Dziękuję za zapis!

Przed Tobą jeszcze jeden krok.

Sprawdź SKRZYNKĘ EMAIL (RÓWNIEŻ FOLDER SPAM) i potwierdź chęć zapisania się do newslettera.

Obiecuję nie spamować i wysyłać MAKSYMALNIE dwie wiadomości w ciągu tygodnia.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie takich plików. Polityka prywatności.